ГАЛИЦЬКА ЗОРЯ


Нова збірка фортепіанних творів Миколи Ластовецького




25 березня 2015 року у залі Дрогобицького державного училища ім. В.Барвінського відбувся авторський концерт Миколи Ластовецького, присв’ячений фортепіанній творчості композитора. На цей раз були репрезентовані твори із ІІ-ї збірки фортепіанних п’єс для дітей і юнацтва.

Постать М.Ластовецького – яскрава і непересічна. Це сучасний композитор із індивідуальним музичним стилем, громадський діяч, музикознавець – автор низки ґрунтовних досліджень на тему української музики минулого і сьогодення, педагог, багаторічний директор Дрогобицького державного музичного училища ім. В.Барвінського, володар багатьох премій і нагород. Творчість М.Ластовецького є відображенням сучасної епохи. Він чутливо відгукується на всі події сучасності та історичного минулого. М.Ластовецький – автор великої кількості творів різних жанрів і форм – від вокально-інструментальних полотен, розгорнених симфонічних творів до невеликих мініатюр – камерно-інструментальних, камерно-вокальних, хорових. Не оминув своєю увагою композитор і фортепіано, – у цьому жанрі він теж плідно працює. У різні часи автор створив 2 сонати, Варіації ля-мінор та соль-мінор, кілька циклів прелюдій, «Думу», цикл «Настрої», «Раціональні ескізи» (дванадцять п’єс у додекафонній техніці), великий цикл (43 твори) «Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва», зошит 1, та ін.

ІІ-а збірка фортепіанних п’єс, яка налічує 23 твори, представлена творами для дітей – наймолодших виконавців-початківців та п’єсами для юнацтва, які є масштабніші, складніші для виконання, вимагають доброї піаністичної техніки, відчуття форми. На часі видання і ІІІ-ї збірки фортепіанних п’єс.

П’єси із ІІ-ї збірки для дітей – це зовсім нові твори, написані нещодавно і виконувані вперше. Як і «Дитяча мозаїка» із І-о зошита – це невеликі п’єси-мініатюри, де композитор проявив себе тонким психологом, фантазером, прекрасним знавцем внутрішнього світу дитини. Образність, конкретність змісту, яскравість емоційного забарвлення – риси, притаманні дитячій музиці композитора. У кожній із п’єс збірки змальований один музичний образ, відтворено один настрій, характер – веселий, грайливий чи тривожний, сумний. Для кращого розуміння та яскравішого сприйняття музичних образів автор підбирає цікаві програмні назви творів, які допомагають зрозуміти зміст, вникнути в образний стрій виконуваної музики, і водночас розвинути фантазію та навички асоціативного мислення дитини. Це такі твори, як «Веселі терції», «Роздум», «Докучлива образа», «Хоровод черепашок», «Скарга», «Гра в м’ячика», Міні-регтайм, Андантино, «Прийди-прийди сонечко», «Вийшло-вийшло сонечко».

Поповнюючи дитячий репертуар яскравими самобутніми творами, автор надає збірці педагогічного спрямування. Він вміє поєднати образний стрій музики із технічними прийомами гри на фортепіано (навички legato, репетиції, portamento) та музичними засобами виразовості – мелодикою, гармонічною мовою, яка подекуди є різкою, «терпкою» і до неї повинен звикнути слух виконавця; підпорядкувати ці прийоми та музичні засоби художнім завданням. Композитор не забуває про скромні виконавські можливості дітей: маленькі руки, недостатні технічні прийоми гри, обмежену фізичну силу, особливості сприйняття. Вміючи зацікавити дітей, привернути їх увагу до виконуваної музики, юні піаністи і не підозрюють про приховані у ній технічні прийоми і непомітно для себе оволодівають необхідними піаністичними навичками: біглістю, фразуванням.

П’єси для дітей прозвучали на концерті у виконанні учнів школи педагогічної практики: Г.Кравчука (практ. Р.Кертуцька, викл. Є.Г.Косинська), А.Файчак (практ. А.Михайлюк, викл. Є.Г.Косинська), Ю.Касій (практ. М.Лаганяк, викл. Л.В.Федак), С.Проців (практ. Д.Іванковська, викл. Є.Г.Косинська), Б.Гамар (практ. Н.Головецька, викл. М.О.Бринич), К.Долгополова (практ. О.Гелетканич, викл. Л.І.Садова), В.Перловської (практ. І.Стецівка, викл. І.Б.Сосяк), Ю.Фиштик (практ. С.Січ, викл. О.І.Терлецька-Фиштик).

До ІІ-ї збірки фортепіанних п’єс ввійшли і твори для юнацтва. Вони розраховані на виконавців старшої вікової групи, які мають достатні навички гри на фортепіано. Низка із цих творів є уже добре відомі, вони написані дещо раніше і неодноразово із успіхом виконувалися на концертній естраді. Це такі твори, як «Медитація», «Східна легенда», Фольк-рондо, Поема-легенда. Одночасно на концерті були представлені зовсім нові твори – Романтичні експромти №№1, 2, Скерцо «На прогулянці», Скерцо №1 «Навздогін», Скерцо №2 «Буфон», «Спомин про вальс», Маленькі старовинні вальси №№1, 2, 3. Усі ці твори різнопланові, різнохарактерні. Так, Поема-легенда (цим твором завершувався концерт) – це епіко-драматичний твір, велична картина із історії свого народу, де втілені інтонації народних дум, історичних пісень. Звернення до народної творчості, а саме, народних інструментальних награшів, танцювальних пісень, є характерним для Фольк-рондо. Самозаглибленість, роздуми – образний зміст «Медитації». Втілення східних казкових образів відчутнє у «Східній легенді». У більшості п’єс для юнацтва композитор звертається до таких романтичних жанрів: експромт, скерцо, поема-легенда, рондо. Але не тільки звернення до романтичних жанрів, а й багатство романтичних ліричних образів – пісенно-схвильованих, мрійливих, патетичних, неспокійно-тривожних – характеризує їх звучання (Романтичні експромти, «Спомин про вальс», Маленькі старовинні вальси та ін.)

Як зазначив сам композитор, у порівнянні з першою, у цій збірці він меншою мірою звертається до втілення народно-жанрових образів, фольклорних елементів (хоча вони теж є, народні інтонації відчутні у творах, в іншому випадку втілені доволі опосередковано), а старається долучити дітей до класичної і романтичної музичної спадщини. Звідси – більша увага до романтичних жанрів та романтичної стилістики.

Твори для юнацтва були виконані студентами фортепіанного відділу Дрогобицького державного музичного училища ім. В.Барвінського. Глибоке проникнення у характер твору, музичну образність – епіко-ліричну, драматичну продемонстрував ст. М.Оприско (кл. викл. О.В.Фатільнікової) у Поемі-легенді. Прониклива музикальність, багатство ліричних відтінків характеризує гру ст. В.Кріль (кл. викл. Л.І.Садової) у Романтичних експромтах; ст. Н.Нестерівської (кл. викл. Н.Ф.Слободян) у Маленькому старовинному вальсі №3; ст. С.Мартинюк (кл. викл. Г.А.Гервазюк) у «Спомині про вальс». Блискуче володіння технікою гри, відчуття форми характерне для виконання скерцо «На прогулянці» ст. С.Бечкало (кл. викл. О.І.Терлецької-Фиштик), Скерцо №1 «Навздогін» ст. Л.Кулик (кл. викл. О.В.Фатільнікової), Скерцо №2 «Буфон» ст. І.Лужецькою (кл. викл. О.Д.Дмитрієвої), Фольк-рондо ст. В.Гаварою (кл. викл. Л.І.Садової). У концерті взяли участь студенти фортепіанного відділу С.Ющенко (кл. викл. О.І.Штурко), Д.Гомзяк (кл. викл. О.Д.Дмитрієвої), М.Лаганяк (кл. викл. О.В.Фатільнікової), Ю.Грабовська (кл. викл. Г.А.Гарвазюк).

Велику роботу з підготовки та організації концерту провели викладачі фортепіанного відділу училища – завідувач відділу Людмила Садова (вона ж виголосила вступне слово до концерту) та Євгенія Косинська. Із теплотою і вдячністю слухачі сприйняли виконувані твори. На закінчення концерту викладач училища Володимир Грабовський – музикознавець, голова Дрогобицької організації НСКУ – відзначив, що у цей важкий, драматичний для країни час, коли український народ відстоює свою незалежність та територіальну цілісність на Сході України, поява ІІ-ї збірки фортепіанних п’єс для дітей і юнацтва є знаковою подією. Адже фортепіанні твори своїм світлим характером, ліризмом, дитячою безпосередністю, всеохопливою різноманітністю емоційних станів, ситуацій вселяють віру, надію у майбутнє. Вони збагачують педагогічний репертуар, розвивають виконавські якості та асоціативне мислення дітей, є міцною базою і підґрунтям, на якому виховуються молоді виконавці-піаністи.

Вітаємо композитора із появою цікавих яскравих самобутніх творів у жанрі фортепіанної музики. Бажаємо наснаги, творчих злетів і появи нових творів, які займуть гідне місце у репертуарі піаністів-виконавців.

Надія МОЙСЕЄНКО, старший викладач Дрогобицького державного музичного училища ім. В.Барвінського



Создан 10 апр 2015



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником