ГАЛИЦЬКА ЗОРЯ

«СОНЕЧКО» ДАРУЄ НАДІЮ




Напередодні християнського празника Покрови Пресвятої Богородиці Обласний центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів «Сонечко», який діє на Дрогобиччині з 2008 року, відсвяткував новосілля. Центр переїхав із орендованих приміщень трускавецького санаторію «Джерело» у власний окремий корпус – праве крило Стебницької ЗОШ №18.

Кореспонденти «Галицької Зорі» вирушили в гості до колективу «Сонечка», щоб на власні очі побачити, як Центр облаштувався у новому приміщенні.

Ми були приємно здивовані умовами, у яких зараз перебувають його вихованці. У чудово відремонтованому триповерховому корпусі – просторо, сонячно і затишно. У ролі екскурсовода погодився виступити директор обласного центру «Сонечко» Микола Гарасим’як. Він демонструє нам відповідно обладнані навчально-реабілітаційні кабінети, кабінети трудового навчання, лікувальної фізкультури, дефектолога і логопеда, практичного психолога. Є тут і кабінет масажу із популярним масажним ліжком «Нуга-Бест» (дарунком спонсорів із Бельгії), обладнано кіноклас, у стадії оформлення окрема сенсорна кімната. Майже у кожному приміщенні тривають заняття з діточками.

На окремому поверсі розташовані затишні спальні кімнати, кімнати матері і дитини, приміщення для денного перебування дітей. Відповідно до сучасних вимог обладнано ізолятор, туалетні кімнати, душові з гарячою і холодною водою. Щоб дітки могли опановувати ази комп’ютерної грамотності, обладнано три навчальні місця. Є тут і сучасні швейні машинки, на яких вихованці Центру навчатимуться швейній справі.

На першому поверсі облаштували капличку для духовних потреб дітей-інвалідів, їхніх батьків та колективу Центру. Незабаром відбудеться її освячення. Практично готова до експлуатації і їдальня, щоправда запрацює вона вже з нового, 2016 року. А наразі діток возять харчуватися до Трускавця власним мікроавтобусом «Сонечка».

Микола Гарасим’як розповідає: «Сьогодні у нашому Центрі перебувають 16 дітей із особливими потребами. За час роботи в орендованих приміщеннях площею лише 198 кв. м у Трускавецькому дитячому санаторію «Джерело» у Центрі пройшли реабілітацію 547 діток із різних населених пунктів Львівщини, з яких 8 – неповносправні діти тимчасових переселенців. І ось нарешті після завершення ремонтних робіт, які тривали майже 4 роки, установа перебралася до власного просторого приміщення. Тож як тільки вирішимо питання з харчуванням, зможемо прийняти на соціальну реабілітацію 50 дітей-інвалідів».

У перерві між заняттями спілкуємося з працівниками Обласного центру соціальної реабілітації дітей-інвалідів «Сонечко».

Олена МАЛЕТИЧ, методист Центру:

- Основне завдання таких установ, як наш реабілітаційний центр «Сонечко», – максимально адаптувати дитину з особливими потребами у соціумі. Є одна із навчально-реабілітаційних кімнат за методикою Марії Монтессорі. Вона полягає в тому, щоб допомогти дитині максимально розкритися, дати їй повну свободу діяльності. При тому педагог є спостерігачем і лише виправляє помилку, якщо дитина її робить. Оскільки відповідне обладнання дуже дороге, ми використали тільки основні елементи цієї методики. Навчально-реабілітаційна кімната розділена на 9 зон: «Я охайний» (у цій зоні дитина навчається слідкувати за своїм зовнішнім виглядом, її вчать мити руки, чистити зуби, причісуватися і т.ін.), «Зона смачного» (дитина вчиться сервірувати стіл, проводити чайну церемонію, прибирати і мити за собою посуд), «Я граю» (дитина вчиться спілкуватися в колективі, у грі розвиває дрібну і грубу моторику, уміння бережливо ставитися до іграшок тощо), «Я майстер» (дитина формує первинні навички будівельника, конструктора, майстра, розвивається просторова уява, уміння моделювати, пристосовуватися до виконання послідовності дій), «Я малюю» (дитина ознайомлюється з основними інструментам, приладами для малювання – олівцями, фломастерами, пензлем, фарбами, папером і т.ін.), «Зона сенсорики» (дитина навчається розрізняти кольори. Розвиває тактильні відчуття, розпізнає предмети за формою, розміром, вагою), «Зелена зона» (дитина навчається доглядати за рослинами, тваринками, рибками), «Навчальна зона» (включає розвиток елементарних математичних навичок, логічного мислення, розвиток мовлення, підготовки руки до письма та ін.), «Зона відпочинку» (тут дитина має можливість відпочити та перезавантажитися на інший вид діяльності).

Головна мета занять із трудового навчання – щоб дитина з обмеженими можливостями могла виразити свій внутрішній стан, переживання через власноруч створений виріб, малюнок тощо. Будучи пов’язаним із найважливішими психічними функціями – зоровим сприйняттям, моторною координацією, мовою, мисленням, заняття з трудового навчання, не просто сприяють розвитку кожної функції, а й пов’язує їх між собою, допомагає дитині-інваліду упорядкувати засвоєні знання, оформити й зафіксувати модель уявлень про навколишній світ. Трудова діяльність дітей з розумовою відсталістю має велике значення у засвоєнні досвіду дій з предметами, сприяє розумінню ролі кожної окремої дії і логічної послідовності.

Господарсько-побутова праця спочатку має нескладний характер – діти виконують окремі доручення (поливають квіти, розставляють книги, роздають виделки й ложки, засилюють нитку в голку і т.ін.). Діти набувають певних навичок і вмінь, оволодівають предметними і знарядійними діями. У процесі трудових занять діти із затримкою розумового розвитку та синдромом Дауна вчаться діяти за наслідуванням, зразком, словесною інструкцією. Вона поступово стає все більш розгорнутою і допомагає формуванню у дітей словесної регуляції діяльності.

У центрі «Сонечко» ми складаємо індивідуальну програму для кожної дитини. Спочатку деякий час ми спостерігаємо за нею, а вже тоді відбувається розробка програми, виставляється ближня (на місяць) і дальня (на півроку) цілі. Щомісяця засідає реабілітаційна комісія, яка коригує поставлені цілі. Зрозуміло, що для дітей із затримкою розумового розвитку ці кроки є маленькими і даються їм непросто. Тому чисельність груп для занять у нас не перевищує 8-10 осіб.

Юрій ПАШКО, практичний психолог:

- Коли дитина потрапляє до нашого Центру, на засіданні реабілітаційної комісії ми проводимо тестування розумового віку дитини – чи відповідає він хронологічному за допомогою тестів (залежно від нозології – шкала Денвер-2 або шкала тестів розумового розвитку А.Біне і Б.Сімоне). Упродовж перебування проводиться більш глибинне обстеження з допомогою різноманітних психо-діагностичних методик, діагностики соціально-емоційної сфери, пізнавальних здібностей, уяви, концентрації уваги, рівня інтелекту тощо. У нашому центрі діти, які раніше жили винятково у середовищі своєї сім’ї, навчаються перебувати у колективі, сприймати один одного такими, як вони є, підтримувати, тобто відбувається процес соціальної адаптації і реабілітації. Водночас психологу не менше доводиться працювати і з батьками. Адже, щоби досягти результату має бути тісна співпраця єдиної команди.

Також хочу додати, що наш Центр має домовленість із трускавецьким дельфінарієм «Оскар» про те, що діти з особливими потребами зможуть оздоровлюватися, плаваючи з дельфінами, за що ми дуже вдячні.

Галина ЛЬОРЕТ, учитель-реабілітолог:

- До нас приходять діти різного віку, з різними діагнозами, тому намагаємося застосовувати індивідуальний підхід до кожного. Працюємо колективно: вчитель – дитина – батьки. Тісна співпраця дає результат. Намагаємося адаптувати дитину в колектив, навчити спільних ігор, уміння обслуговувати себе, висловлювати думку. Для прикладу, коли до нас потрапила 4-річна Аня з Трускавця, вона взагалі не говорила, не вміла спокійно сидіти, слухати, самостійно їсти, бавитися з іншими дітьми, була гіперактивною. За два роки, крок за кроком, нам поступово вдалося виправити ситуацію. Можемо похвалитися, що завдяки спільній праці зараз Аня навчається у другому класі Трускавецької загальноосвітньої школи – пише, читає, рахує, гарно малює.

Водночас батьки повинні розуміти, що коли дитина повернеться з нашого центру додому, вони не повинні припиняти з нею займатися, залишити саму на себе, бо можна легко втратити усе набуте важкою працею.

Галина АНДРІЯШИН, вихователь:

- Наша робота насамперед полягає у продовженні адаптації дітей до життя в соціумі, до щоденних умінь, навичок: доглядом за своїм зовнішнім виглядом, чистотою в приміщенні, поведінці на вулиці, навчанні рахувати, писати, висловлювати власну думку. Найкраще діти розкривають себе у грі. Є у нас і заняття, на яких ми після обіду закріплюємо тему, яку зранку висвітлював учитель-реабілітолог.

Найважливіше – спробувати зрозуміти кожну дитину, навчитися сприймати світ їхніми очима, допомогти їм відчувати себе потрібними у нашому світі, дати відчуття упевненості у завтрашньому дні.

Тетяна САЛАШНИК, спе-ціаліст із лікувальної фізкультури:

- Для занять лікувальною фізкультурою кожній дитині підбираємо індивідуальні вправи, щоби розробляти необхідні групи м’язів. У Центрі працює масажист. Також щотижня возимо наших пацієнтів на плавання у басейн Трускавецького ДЮСК «Спортовець». Усі відчуваємо велику радість, коли вдається проблемну дитину поставити на ноги.

На завершення цікавимося думкою батьків, діти яких проходять реабілітацію в «Сонечку».

Оксана КИРСАНОВА, мешканка Донецька, яка тимчасово переїхала до Дрогобича:

- Ми з чотирирічним сином Яном проходимо реабілітацію у Центрі «Сонечко» вже 5 місяців. Враження – позитивні. Особливо після переїзду до нового приміщення. Ще б дорогу відремонтували – було би взагалі чудово. Але, думаю, це з часом вирішиться. Персонал центру дуже чуйно й відповідально ставиться до дітей. Тішуся змінами у поведінці мого сина, який раніше помічав лише маму, а тепер спілкується з іншими дітьми, дорослими, вихователями, потрохи починає розмовляти. Тож дякуємо «Сонечку»!

Галина КРУПА, мешканка Стебника:

- Мій син Роман перебуває у Центрі майже рік. Маємо дуже позитивні враження. Шкодуємо лише, що трохи запізно дізналися про існування «Сонечка». У Ромчика за час перебування помітний великий прогрес: він навчився перебувати в колективі, спілкуватися з однолітками, знайшов тут друзів, може на певний час залишатися сам, без мами. Попри те, що Центр лише почав «обживати» нове приміщення, до якого переселився з Трускавця, ми задоволені умовами перебування.

Отож, Обласний центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів «Сонечко» запрошує батьків, зацікавлені організації, товариства, фонди до співпраці. Звертайтеся за адресою: м.Стебник, вул. П.Дорошенка,1, (праве крило Стебницької ЗОШ №18), тел. 44-11-00. 

Ярослав ГРИЦИК, Леся ГРИЦИК

 



Создан 12 ноя 2015



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником