ГАЛИЦЬКА ЗОРЯ

ГІМНАЗІЯ: ДВА БОКИ МЕДАЛІ




Напружена ситуація, що склалася між колективом Дрогобицької гімназії та відділом освіти виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, набуває розголосу і вже вийшла далеко за межі освітянської галузі міста. Упродовж цього тижня відбулася низка подій, які дають змогу прояснити ситуацію навколо конфлікту. Втім, на чийому боці правда – вирішувати вам, шановні читачі. Тож про все за порядком.

У вівторок, 13 червня, з цього приводу відбулася прес-конференція міського голови Дрогобича Тараса Кучми та начальника відділу освіти Петра Сушка, щоб донести до представників ЗМІ інформацію про ситуацію, що склалася в освіті міста та відносинах відділу освіти з Дрогобицькою гімназією.

За словами міського голови Тараса Кучми, ситуація, яка має економічне підґрунтя, сьогодні переходить у політичну площину, що неприпустимо, оскільки міський бюджет один і його потрібно рівномірно розподіляти між усіма загальноосвітніми закладами міста, а не обділяти всіх заради задоволення бажання інших.

Відтак начальник відділу освіти Петро Сушко вкотре надав роз’яснення про те, як у гімназії можна поділити класи, а також щодо оплати за престижність праці вчителів. Поділ української літератури та математики у 5-9 класах зараз не входить до переліку дисциплін, передбачених законодавством України, тому відділ освіти не може фінансувати ці поділи за рахунок субвенційних коштів з Держбюджету. Також адміністрація відділу освіти керувалась Постановою Кабінету Міністрів від 27 серпня 2010 року №778, де чітко вказано, що освітній заклад діє на підставі Статуту, який розробляється власником (тобто міською радою), а в пункті 16 зазначено, що поділ класів на групи при вивченні окремих предметів здійснюється згідно з нормативами, встановленими Міністерством освіти. Це було прописано у статуті Дрогобицької гімназії, затвердженому сесією Дрогобицької міської ради 15 грудня 2016 року.

За словами начальника відділу освіти, у 2016 році міський бюджет був затверджений з дефіцитом у 18 млн грн., з них фонд заробітної плати становив близько 11,5 млн грн. Відповідно відділ освіти провів низку заходів для економії, завдяки яким вдалося заощадити 6 млн грн. Субвенція з держбюджету, яку керівництву відділу освіти вдалося «вибити» у кінці року, становила 7,5 млн грн. Відтак за рахунок зекономлених та субвенційних коштів у кінці 2016 року було покрито заборгованість з виплати заробітної плати, виплачено щорічну грошову винагороду, заборговану індексацію за 4 місяці 2015 року та премію у розмірі 50% від окладу усім працівникам шкіл Дрогобича і Стебника.

Цього року Дрогобицька гімназія знову розпочала навчальний рік з поділами класів при вивченні української літератури та математики, під які не передбачено фінансування. Тому упродовж останніх місяців відбулася низка нарад для пошуку шляхів розв’язання проблеми. На засіданнях пропонувалося зменшити доплату за престижність праці вчителів гімназії із 20% до 7% і скерувати вивільнені кошти на фінансування поділів з математики та української літератури. Це прохання було підтримано профспілковою організацією гімназії.

Проте представники гімназії порушили питання про повернення доплати за престижність до розміру 20% і дофінансування поділу предметів за кошти місцевого бюджету. Однак посеред навчального року нічого змінювати вже не можна. Тому працівники гімназії звернулися з позовами до суду.

За підрахунками відділу освіти, від 1 січня до 31 серпня для оплати поділу предметів необхідно 410 тис грн. На весь фінансовий рік – майже 700 тис грн. Як один зі шляхів вирішення проблеми було запропоновано, що Дрогобицька міська рада виділить кошти на оплату за навчання 132 дітей соціальних категорій. Тоді ж міськрадою й було виділено на це 135 тис. Решту коштів, за прикладом львівських гімназій, дрогобицькій було запропоновано оплатити з платних послуг, які б становили 70 грн. за одного учня на місяць. Виділені 135 тис грн. посприяли підняттю доплати за престижність праці вчителям гімназії з 7 до 11%. Однак дирекція гімназії не підтримала цей компромісний варіант, відмовишись запроваджувати батьківську плату.

Під час прес-конференції Петро Сушко зауважив: якщо доплата за престижність праці у гімназії становитиме 20%, то посадовий оклад тамтешніх вчителів відрізнятиметься ще на 1000 гривень від педагогів інших загальноосвітніх навчальних закладів. Для прикладу, якщо при доплаті за престижність праці у розмірі 11% вчителю української мови у гімназії (без зняття податків) нараховується 10303 грн., то у школах – 9900 грн. Адже педагоги навчальних закладів нового типу, до яких належить гімназія, отримують згідно з Постановою Кабміну надбавку 10% від посадового окладу.

Начальник відділу освіти ще раз наголосив, що субвенційні кошти з Держбюджету на підвищення розміру доплати за престижність праці використовувати неможливо, оскільки це буде грубим порушенням законодавства України. Таке фінансування можливе лише з місцевого бюджету, коштів у якому бракує. Лише у цьому році з міського бюджету було профінансовано 18 мікропроектів на суму майже 4 млн грн. на ремонт фасадів, заміну вікон на енергозберігаючі та інші роботи у навчальних закладах. Також з місцевого бюджету було виділено 4 млн 200 тис грн. для організації харчування дітей 1-4 класів та пільгових категорій, в тому числі дітей учасників АТО.

Окрім того, 1 вересня очікується підняття заробітних плат для працівників дошкільних і позашкільних закладів, що складатиме близько 500 тис грн. на місяць. Також мова йде про відкриття додаткових груп у дошкільних закладах, що потребуватиме доплати з місцевого бюджету.

Своєю чергою, міський голова Тарас Кучма наголосив, що гімназія є особливим закладом для міста і ніхто не планує її закривати чи прирівнювати до рівня звичайної школи. Також Тарас Кучма повідомив, що на його ім’я, секретаря міської ради та голів депутатських фракцій надійшли два звернення. Зокрема, у зверненні до міського голови ініціативна група Дрогобицької гімназії повідомила про пікетування міської ради її представниками. Пікет відбуватиметься під гаслом «Владо, почуй нас і збережи гімназію». Міський очільник зауважив, що текст та вимоги звернення мають ультимативний характер і аж ніяк не спрямовані на конструктивне врегулювання ситуації.

Нагадаємо, що справа про позов Дрогобицької гімназії до відділу освіти та міської ради перебуває у суді. Оскільки жодні дії, спрямовані на досягнення компромісу, не увінчалися успіхом, Тарас Кучма вкотре зазначив, що на підставі рішення суду буде прийнято рішення щодо директора гімназії або начальника відділу освіти.

***

Як анонсувалося у зверненні ініціативної групи Дрогобицької гімназії, 13 червня о 15:00 відбулося пікетування ратуші.

Озброївшись плакатами з гучними гаслами, вчителі та громадяни висловили своє бачення виходу із ситуації, а саме щоб міська рада виділила додаткове фінансування на поділ двох предметів. Також від пікетувальників прозвучало бажання зустрітися із заступником міського голови Дрогобича з гуманітарних питань Василем Качмарем, який перебуває у відпустці, про що вони, можливо, були непроінформовані. Серед пікетувальників були громадські активісти та представники ринку, які прийшли підтримати гімназію. Про те, що ситуація набула політичного забарвлення, свідчив опозиційний виступ депутата міської ради Тараса Демка, який закликав пікетувальників до продовження протестів.

За словами голови ініціативної групи гімназії Андрія Юрківа, вчителі та прихильники гімназії продовжуватимуть проводити пікети до задоволення їхніх вимог.

Прес-служба міської ради

***

Того ж дня, 13 червня, відбулася нарада директорів загальноосвітніх навчальних закладів міста. Вони обговорили ситуацію, що склалася між колективом гімназії та відділом освіти і набула широкого розголосу.

За підсумками активної дискусії, директори шкіл ухвалили звернення, адресоване міському голові, депутатам міської ради та колективу Дрогобицької гімназії ім. Б.Лепкого. У документі, який підписали чотирнадцять директорів ЗОШ, зокрема, сказано:

«Ми, директори шкіл Дрогобича та Стебника, стурбовані ситуацією, яка склалася у Дрогобицькій гімназії ім. Б.Лепкого.

Обговоривши це питання, вважаємо, що необхідно дотримуватися чинного законодавства щодо функціонування всіх навчальних закладів.

Ліквідація поділів на групи при вивченні української літератури та математики не є «знищенням» гімназії, а приведенням у відповідність до наказів МОН України та постанов Кабінету Міністрів.

Вимоги колективу гімназії є некоректними, оскільки їхнє вирішення зменшить видатки на утримання інших навчальних закладів та внесе деструктив у функціонування всієї освітньої галузі».

***

Наступного дня, 14 червня, у Дрогобицькій гімназії відбулася прес-конференція директора цього навчального закладу Івана Лепкого та голови ініціативної групи Андрія Юрківа.

Іван Іванович оприлюднив заяву, у якій назвав дії міської влади деструктивними і спрямованими на ліквідацію гімназії як закладу нового типу. На думку директора, ліквідація поділу класів на групи при вивченні математики та української літератури, який існує багато років, спричинить перетворення гімназії на звичайну школу. Адже завдяки поділу ці предмети вивчалися поглиблено і завдяки тому чимало гімназистів ставали переможцями конкурсів та олімпіад обласного рівня. Іван Лепкий вважає, що гімназія як заклад нового  типу для здібних й обдарованих дітей повинен мати певні пільги, зокрема, додаткові поділи предметів. Цей поділ записаний у Статуті гімназії, затвердженому сесією міськради №1372 від 28.05.2014 р., яким він керується у своїй роботі. Але у вересні 2016 року керівник фінансового управління міськради О.Савран повідомила, що, оскільки у бюджеті міста бракує коштів, поділ на групи при вивченні математики та української літератури у гімназії фінансуватися не буде. І.Лепкий зазначив, що був запропонований варіант запровадження батьківської плати для часткового фінансування цього поділу, але він відкинув його, оскільки переконаний, що це є порушенням Конституції, де вказано, що освіта в Україні – безкоштовна. Тоді поділ класів почали фінансувати за рахунок коштів від зменшення надбавки за престижність праці вчителів гімназії, що триває дотепер. «Але це – порушення прав людини, тому вчителі подали до суду. Я ж оскаржив у суді зміни, нещодавно внесені сесією міськради до Статуту гімназії. Оскільки наближається новий навчальний рік, а ситуація невизначена, наш педагогічний колектив вирішив вдатися до протестних дій. На підтримку наших вимог я розпочав акцію голодування педколективу», - зазначив Іван Лепкий.

Голова ініціативної групи Андрій Юрків додав, що проблему, яка існує вже майже рік, розв’язати просто: депутатам міськради треба проголосувати за виділення коштів з бюджету для фінансування поділу предметів, а вчителям повернути надбавку у розмірі 20%. На його переконання, понад півмільйона гривень, які для цього потрібні, це не такі вже великі гроші. А щоб мати додаткові кошти на освіту, керівництву галузі слід було подбати про оптимізацію шкіл Дрогобича і Стебника, у яких мала наповнюваність класів.

Відтак протестувальники, прихопивши плакати, знову вирушили на площу Ринок.

***

Після усіх цих перипетій ми попросили прокоментувати ситуацію начальника відділу освіти Петра СУШКА. Ось що він сказав:

- Річ у тім, що після прийняття Постанови Кабміну відділ освіти з січня 2016 року може фінансувати за кошти з Держбюджету поділ лише визначених наказом Міносвіти України навчальних предметів. Математика й українська література до цього переліку не входять. Коли у Статуті гімназії від 2014 року прописували цей поділ, цих документів ще не було. Тож тепер поділ на групи з математики й української літератури у гімназії можна оплачувати лише з міського бюджету, знімати кошти із інших шкіл або отримувати їх з якихось додаткових джерел.

Оскільки коштів у бюджеті міста бракує, почали шукати варіанти. Пропозицію із запровадженням батьківської плати колектив гімназії відкинув, хоч влада виділила частину коштів на оплату учнів пільгових категорій. Варіант, на який врешті усі погодилися – оплачувати поділ за рахунок зменшення до 11% від окладу розміру доплати за престижність праці.

Однак, зберігши поділ, через деякий час вчителі гімназії вирішили вимагати повернення їм надбавки у повному обсязі (20%), а поділ нехай фінансує міський бюджет. Ось тому і виникла сьогоднішня ситуація, яка має економічне підґрунтя та ще й політичний підтекст, очевидно, пов’язаний з майбутніми виборами.

Під час нещодавньої наради директорів шкіл усі зійшлися на думці, що якісний доступ до освіти мають отримувати всі діти, незалежно від того, у якій школі вчаться. Прозвучала навіть пропозиція розділити 700 тис грн., які необхідні для поділу класів у гімназії, пропорційно до кількості учнів між усіма школами, і тоді не доведеться просити батьків про благодійні внески на придбання електроламп, скла, замків…

Ще раз наголошую, що ніхто не має наміру закривати гімназію чи перетворювати її на звичайну школу. Ліквідація двох поділів – це не знищення установи! Натомість педагогам гімназії не варто зациклюватися лише на поділі, це – найпростіший шлях, яким у принципі могла би піти кожна школа, але від того вона не стане гімназією. У закладі нового типу мають запроваджувати нові методики й підходи до навчання, готувати цікаві проекти, розвивати міжнародну співпрацю тощо. Ось над чим треба працювати, на що насамперед необхідно звертати увагу, - зазначив Петро Сушко.

Ярослав ГРИЦИК



Создан 16 июн 2017



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником